تهديد کننده های زيبايي دندان‌ها


 

ترجمه: سهيلا عابدين‌پور




 
زيبايي دهان و دندان‌هاي شما بخشي از زيبايي‌تان محسوب مي‌شود.
اگر مي‌خواهيد دندان‌هايي سفيد داشته باشيد لازم است نگاهي دقيق‌تر به آنچه مي‌خوريد، بيندازيد؛ چون خيلي از غذاها و نوشيدني‌ها تاثير قابل‌توجهي در تغيير رنگ دندان‌ها دارند و بر ميناي دندان‌ها تاثير مي‌گذارند. مثلا اسيديته غذا عامل تاثيرگذاري است و غذاها و نوشيدني‌هاي اسيدي (از جمله آنهايي که رنگ روشن ندارند)، با برداشت ميناي دندان، اين تاثير را تشديد مي‌کنند:
1.سرکه: سرکه قرمز يک مايع اسيدي است که حاوي کروموژن و ماده‌اي ديگر به نام تنانس است و موجب رنگي شدن دندان‌ها مي‌شود. سرکه سفيد هم کم‌وبيش همين تاثير را دارد. طبق تحقيقات تازه در دانشگاه نيويورک، مواجهه دندان‌ها با سرکه به شدت موجب تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شود.
2.چاي: چاي هم نظير سرکه در صورتي که زياد مصرف شود موجب تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شود. دندانپزشکان معتقدند که چاي حتي بيش از قهوه موجب تغيير رنگ دندان مي‌شود چرا که سرشار از کروموژن است. چاي سبز و سفيد کمتر از چاي سياه اين تاثير را روي دندان‌ها دارند.
3.نوشابه‌ گازدار: اسيد و کروموژن فراواني که در اين نوشابه‌ها وجود دارد، مي‌تواند به طور قابل‌توجهي سبب تغيير رنگ دندان‌ها شود. حتي نوشيدني‌هاي کم‌رنگ ديگر هم به دليل داشتن اسيد مي‌توانند موجب تغيير رنگ دندان‌ها شوند. نوشيدني‌هاي حاوي کربنات نيز همان تاثير را روي دندان‌ها‌ دارند. افرادي که عادت به نوشيدن نوشابه‌هاي گازدار دارند و روي ميزشان به جاي آب يک ليوان نوشابه گازدار دارند، بيشتر دچار تيرگي رنگ دندان‌ها مي‌شوند.
4.نوشيدني‌هاي تيره رنگ: نوشيدني‌هايي که حاوي آب آلبالو، توت‌فرنگي، گيلاس و انار هستند در صورتي که به ميزان زياد مصرف شوند مي‌توانند سبب تغير رنگ دندان شوند.
5.سس‌ها: سوياسس، سس گوجه‌فرنگي، سس کاري و ساير سس‌هاي رنگي مي‌توانند به طور قابل‌توجهي سبب تغيير رنگ دندان‌ها شوند.
6.شيريني‌ها: شيريني‌هاي سفت، آدامس و ساير شيريني‌هايي که داراي مواد رنگي هستند نيز مي‌توانند رنگ دندان‌ها را تغيير دهند.
7.قطره آهن: قطره آهن و شربت‌هاي حاوي آهن نيز از جمله موادي هستند که به شدت موجب تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شوند. بنابراين در صورتي که خودتان يا کودک‌تان قرار است شربت حاوي آهن بخوريد حتما آن را در قسمت انتهايي دهان بريزيد تا با دندان‌ها تماس نداشته باشد و بلافاصله هم کمي آب بنوشيد.
اين نوشيدني‌ها را فورا قورت دهيد؛ چون قورت دادن سريع آنها يک راه موثر در پيشگيري از رنگي شدن دندان‌هاست. سعي کنيد کمتر آنها را در دهان نگه داريد. هميشه امکان مسواک زدن بعد از خوردن غذا وجود ندارد اما آب هميشه در دسترس است. بلافاصله پس از نوشيدن اين نوشيدني‌ها با آب دهان و دندان‌هاي‌تان را شستشو دهيد. ميناي دندان به آسيب ناشي از مواد اسيدي بسيار حساس است. حتما30 دقيقه پس از مصرف غذاهاي اسيدي حتما مسواک بزنيد.
منبع:www.salamat.com